Galleria > Yleinen > Traktorit ja koneet |
TIEDOSTO 1080/14488 |
|
|||
|
Äänestä tätä kuvaa (äänet: 4.1/5 7 äänellä) | |||||
Tiedoston tiedot | |
Tiedostonimi: | Photo0051.jpg |
Albumin nimi: | voorti mies / Traktorit ja koneet |
Arvo (7 ääntä): | |
Avainsanat: | Ford / 7610 / junkkari / 90 / James / 51c |
Kuvaajan nimi: | voorti mies |
Kuva otettu pvm: | 7.11.2015 |
Paikkakunta: | Nilsiä |
Tiedostokoko: | 324 kt |
Lisätty galleriaan: | %07.%11.%2015 |
Tarkkuus: | 1600 x 1200 pikseliä |
Katseltu: | 2273 kertaa |
URL: | https://www.pottupellossa.fi/gallery/displayimage.php?pid=56717 |
Suosikit: | Lisää suosikkeihin |
Kommentti 1 - 12 12:n joukosta Sivu: 1 |
|
|||
Reilun kokosia kuormia Mikäs tuo perävaunu on ? Kipa..?
|
|
|||
Eihän sitä vajailla ajeta... sitten on liikaa kuormaa kun kipinsylinteri tulee lavanläpi Kärri on junkkari 90 minun tekemillä puulaidoilla.
|
|
|||
Tai myös silloin kun rupee räjähteleen perävaunun renkaat alta.. Hyvähän se on viiä sen verran kuin pystyy, ei se sylinteri kyllä lavasta läpi tule tehdastekoisessa kärryssä mutta sylinteri kyllä lopettaa kippaamisen jossain vaiheessa.. Se on ihan hyvä joka toimii viimeisenä varoituksena äärettömän suuresta kuormasta..
|
|
|||
Kipasta on ainakin runko pettänyt lavan etuosan kohdalta. Alkas harraamaan maata.
|
|
|||
Kärrynrunko ittesään siis vai lavanrunko ? Siinä lavan etupään kohdalla on tietysti myös kärryn suorakulmion muotoisen perusrungon etummainen poikittaispalkki ja sen palkin etupuolelle tulee vetoaisaan automaattisesti suurijännityspoikkeama kun peräkärryrungon etupään rasitus muuttuu tuossa kohtaa sitte pelkän vetoaisaprofiilin kannatettavaksi vetokoukulle asti. Syy rungon väsymismurtumaan on tietty se, että kärryllä on ajettu todella paljon ja lujaa koloisia pelto- ja paikallisteitä pitkin ja kuormaakin on useasti ollut varmaan nimelliskantavuuden verran ellei jopa enemmän reilustikki..
|
|
|||
Mitäs kaivatte tuossa?
|
|
|||
Poijat ajoi sepeliä 120 Kipalla, kertarytkäisy routakuoppaan ja kärryn runko harras asvalttia. Oli kyllä aika reipas sepelikuorma ja nuoruuden huumaa
|
|
|||
Kyllä siinä aika suuri rytkäsy kyllä tulee ku vetää täysiä kunnon routakuoppaheittoon niin että jousittamattomalla telillä sekä jousittamattomalla vetoaisalla oleva perävaunu rupeaa kunnolla rytkäseen ja rytäjään.. Mutta tuo tais silti olla vasta viimeinen niitti.. Veikkaan että vetoaisassa oli alapuolella jo jonninmoinen alussa ollut väsymismurtuma joka sitten kunnon rytkyssä laajeni reippaasti.. Toisaalta 120 Kipaan saa kyllä jo niin suuren kuorman sepeliä, jos laittaa kuormaa niin paljon kuin kyytillä pysyy niin kyllä sekin on käytännössä mahdollista että jopa täysin ehjä vetoaisa katkeaa ajossa. Kärryn vetoaisa on taipunut jo lastatessa paikallaan selvästi
|
|
|||
Ja ajoon lähtiessä juosittamattoman perävaunun normi humpaaminen maantievauhdissa on painanut välittömästi vetoaisan myötörajansa yli jolloin vetoaisaprofiili ei palaudu enään vakiomuotoonsa. Matkan jatkuessa vetoaisa on taipunut kokoajan lisää kunnes viimmeinen isompi ruotamontturytkäisy saa vetoaisan lopullisesti katkeamaan.. Kärryn nimelliskantavuus on ylitetty ainakin 1,5 kertaisesti ellei jopa enemmän sallitun 12 tonnin maksimin ja seuraukset on välittömättömät.. Kärryn koko runko on varmasti valittanu kuorman alla myös koko matkan..
|
|
|||
Semmonen hyvä maalaisjärkinen nyrkkisääntö kuorman ääretöntä kokoluokkaa arvioitaessa kärryn kokoluokkaan suhteuttaessa on semmonen, että jos selkeesti huomaa että kärryn runko rupeaa selvästi ja suhteellisen äänekkäästi nitiseen ja natiseen kuorman alla niin kuorma on ehdottomasti liian suuri ja perävaunun runko ja lavarungon rasitus on myötörajalla selvästi, josta perävaunusta jatkuvasti kantautuva nitinä ja natina on selvä merkki. Syy ei ole tietenkään kärryn valmistajan vaan perävaunun käyttäjän joka lastaa huomattavasti tai jopa älyttömästi perävaunun rakenteellista nimelliskantavuutta suurempia kuormia..
|
|
|||
Kemopetrolli o selevästi insinööri, taitais selvityksistä päätellen olla vähä myös poliitikon ainesta..
|
|
|||
Eipä liika suoraviivaisella yksinkertaiseen ongelmanratkaisutapaan nojaamalla oo mitään asiaa poliitikoksi ku sillälailla saa normiarjessaki vaan lähinnä vihamiehiä kun osottaa suoraan ongelmakohtaa / saatikka että sanoo ongelmakohtaan liittyviä asioita siinä muodossa että jokainen varmasti ymmärtää mistä puhutaan.. Tampereellahan kunnallispolitiikassa tais tapahtua erinomainen esimerkki otsikoihin nousseesta täys farssista noin vuosi tai pari sitten ku yritettiin välttää jatkuvaa edestakaista " lautakunta squash " pallottelua.. Se ei sitte tainnu mennä ihan nappiin muistaakseni vaikka tarkotus oli juuri päinvastainen..
|
Kommentti 1 - 12 12:n joukosta Sivu: 1 |