Galleria > Yleinen > Traktorit ja koneet |
TIEDOSTO 2074/14488 |
|
|||
|
Äänestä tätä kuvaa (äänet: 3/5 4 äänellä) | |||||
Tiedoston tiedot | |
Tiedostonimi: | thisisthestyleofforestworking.jpg |
Albumin nimi: | Kemopetrol / Traktorit ja koneet |
Arvo (4 ääntä): | |
Avainsanat: | Valtra / 6800 / Kronos / 5010 / Rkp |
Kuvaajan nimi: | Kemopetrol |
Kuva otettu pvm: | 3/ 2013 |
Tiedostokoko: | 583 kt |
Lisätty galleriaan: | %26.%12.%2013 |
Tarkkuus: | 1600 x 1200 pikseliä |
Katseltu: | 3622 kertaa |
URL: | https://www.pottupellossa.fi/gallery/displayimage.php?pid=53727 |
Suosikit: | Lisää suosikkeihin |
Kommentti 1 - 17 17:n joukosta Sivu: 1 |
|
|||
Parin minuutin homman takia en viittis ajaa aisat ylhäällä!
|
|
|||
Niin eihän siinä tosiaan kauon mee, tiedän ku oon värkkäilly pois ja takasi välillä mutta silti se on vmäistä tehä joka päivä.. Harva vihtii säännöllistä etukuormaaja hommaa tehä lapiolla ja saavilla tai muilla yhtä alakeellisilla työvälineillä. Varsinkaan sillon ku ei oo ylimäärästä aikaa..
|
|
|||
Kaverilla samanlainen Valtteri mutta kuormaajan sijasta etunostolaite
|
|
|||
Onko Zuidbergin vai Jaken etunostolaitteella? Skaalaileeko se sillä pihoja vai alueauraileeko se taajamaa sillä?
|
|
|||
Tuon kokoisessa puustossa on jo sama vaikka ajaa aisat alhaalla, puu välit on harvennuksen jälkeen jo niin isot.
|
|
|||
Niin sopii mutta tässä tapauksessa kyse ei ole sopimisesta vaan taka-akselin vetopidon maksimoimisesta. Nuilla Mezzon mitoilla se merkkaa sitä, että tuommosen 580 kg painavan etukuormaajan aisaston painopiste on noin metrin etuakselin keskipisteen etupuolella kun aisat ovat alhaalla (vastaa samankokoisen massan lataamista keulapainotelineeseen), jolloin sen keventävä vaikutus etuakselista 2,33 metrin päässä olevan taka-akselin keskipisteeseen on likemmäs 250 kiloa, joka ois sitte tietysti kohtalainen nippu takavannepainoja joiden olemassaolon tarve aika pitkälti kumotaan nostamalla aisat ylös.
|
|
|||
Tästä saadaankin aikaan keskustelu että kuinka paljon se taka-akselin painotus muuttuu kun aisojen kiinnityspiste, se kohta missä massa kohdistuu traktoriin, on kuitenkin samassa paikassa koko ajan. Tarkat laskelmat on kemopetrol kuitenkin tehnyt. Ja siitä ei pääse mihinkään että metsään on lähdetty aivan vajavaisella varustuksella, tärkeimmät puuttuu.
|
|
|||
Useasti yleensä käytetään yksinkertaista momenttilause tarkastelua. Mutta nopiasti ja tarkemmin sen saa tehtyä kyllä niinkin että vapaakappalekuvalla ratkasee eka kuormaajan kiinnityspisteeseen kohdistuvan voiman ja siitä väsää sitte momenttilauseen etuakselin suhteen ja ratkasee sitte siitä jakolaskulla mysteerisen X:n taka-akselin suhteen Kettinkejä ei tietysti vihti "aivan huvikseen" väsätä ympäri traktoria, vaikka ketjusarja löytyy ympäri traktoria, jos mehtärenkailla pärjää ja ajoon sisältyy muuten huomattavasti tieajoa.
|
|
|||
No en nyt muista kumpi oli mutta voin kysäistä tänään asfaltti ja hiekkapäällysteisiä sivuteitä sekä muutama piha.
|
|
|||
Alueaura nokilla mennään
|
|
|||
Insinööri osaa laskea painopisteen, ei jää mitään arvailujen varaan. Tuossa kohti olosuhteet niin helpot että ilman ketjuja selviää ja kärryssä varmaan jonkinlainen veto?
|
|
|||
Niin nuo vapaakappalekuvat ja momenttilauseet on kyllä yksinkertasia väsätä ja ratkasta, että onnistuu keltä vaan jos haluaa hieman perehtyä.. Täälä on jokapaikassa helpot olosuhteet ku ei oo hirveesti mäkejä. En oo tuota kärry-yhistelmää hirviänä kuitenkaan kyylänny ku oli sillon muuta asiaa. Mutta aikasemmisa samanmoisisa mörssärikärryisä ei ollu vetoa niin eikai oo tuossakaan.. Pitää kattella tarkemmin, jos mettässä vastaan tulee. Edit: Kyllä tuosa RKP:ssä on veto ajon kautta, just kysyin..
|
|
|||
Mun mielestä lasikatto ja taakseajolaitteet on varustelistan kärjessä, jos pääsis uutta raktoria mettähommiin laittamaan. Ilman ketjuja pärjää täällä Pohjanmaan mettis aivan hyvin, nykyseen raktoriinki on kyllä ketjut, mutta ei ne oo IKINÄ ollu käytös Toki Keski ja Itä-Suomes ketjut on pakolliset, sen verran enempi korkeuseroja, Oppipojan kotomaisemis tullu joskus ajeltua mettäkoneella
|
|
|||
Näissä maisemissa on aika moni ajellut metsäkoneella, jopa minä. Urakointiin tietysti taakseajolaitteeet ja lasikatto, harrastuskäytössä eivät ole aivan ensimmäisenä mielessä. Oikeaan urakointiin sitten se metsäkone.
|
|
|||
Tämä kone on "harrastuskäytössä" , tosin suhteellisen kovanluokan harrastuskäytössä
|
|
|||
Kyllä se näin on että täällä itäsuomessa päin ketjut on aivan ehdottomat metsäajossa ainakin Ja itselläni on semmosia teitä aurattavanakin että jos ei ketjuja ois niin sais mäet linko ylhäällä ajaa vasta mäkeen onko ihmisten metsistä kaatanut tuuli puita nyt mitenkä? itselläni meni semmonen 50 runkoa ehkä :/
|
|
|||
Kemopetrol eilet tuli nostolaite kaverin kanssa puheeksi niin kyllä on zuidberi
|
Kommentti 1 - 17 17:n joukosta Sivu: 1 |