Galleria > Erikoiset > Haaverit |
TIEDOSTO 69/1687 |
Äänestä tätä kuvaa (äänet: 3.5/5 2 äänellä) | |||||
Tiedoston tiedot | |
Tiedostonimi: | 705enginedamageanalyse.jpg |
Albumin nimi: | Kemopetrol / Haaverit |
Arvo (2 ääntä): | |
Avainsanat: | Valmet / 705 / moottorivaurio / analyysi |
Kuvaajan nimi: | Kemopetrol |
Kuva otettu pvm: | 10/2015 |
Tiedostokoko: | 470 kt |
Lisätty galleriaan: | %01.%11.%2015 |
Tarkkuus: | 1556 x 874 pikseliä |
Katseltu: | 11472 kertaa |
URL: | https://www.pottupellossa.fi/gallery/displayimage.php?pid=56686 |
Suosikit: | Lisää suosikkeihin |
Kommentti 1 - 10 10:n joukosta Sivu: 1 |
|
|||
Nesteiden ja öljyjen tarkistuksen jälkeen pyöritin moottoria vauhtipyörän hammaskehältä ruuvimensselillä jonninverta ja moottori pyöri juuri niin kevyesti kuin voi. Tämän jälkeen traktori käyntiin ja moottori käy tyhjäkäynniltä 1500 kierrokseen aivan normaalisti ilman minkäänlaisia oireita. Tämän jälkeen määrätietonen kierroksien nosto rauhallisesti kaasua lisäämällä kohti maksimikierroksia ja moottorin saavuttaessa noin 2000 rinkiä niin savun väri vaihtuu äkkiä selvästi vaalean siniseen ja käyntiäänikin muuttuu selkeästi.. Ei muutako turbo irti ja tutkittavaksi..
|
|
|||
Turbo näyttää päällisin puolin ehjältä eikä muutenkaan turbovian kaikki oireet todellakaan täyty.. Turbon tutkittuani perustelllisesti totean ahtimen olevan täysin ehjä. Sitten ei muutako ahtimen öljynpainelinjan tulppaus ja eikö käyntiin ja uudestaan ajo 2000 rinkiin ja yli.. Käyntiääni muuttuu selvästi ja nyt näkee jo pakosarjan päältä, että traktori tekee " Herlevit" yhden sylinterin tahdissa. Pakosarjanlaipasta ilmoille puskee nyt 10 sentin liekit aina yhden sylinterin tahdissa. Eli seuraavaksi ei muutako vaparina käyttäen vielä etukuormaajan aisat varovasti irti ja sitte ei muutako kansi pois..
|
|
|||
Sielä saattaa olla vaikka kannenpultti poikki ja pääsee isommalla ruiskutusmäärällä keventään kantta sen verran että öljyä pääsee sylinteriin ainaki hieman. Myöskään kannentiivistevika ei oo pois suljettu mutta oireen ilmeneminen vasta tuolla suurilla kierroksilla saa meikäläiset ensinnä epäileen katkennutta kannenpulttia.. Sen näkee sitte tarkemmin ku ehtii avata tulevina päivinä..
|
|
|||
Minkäs verran on koneessa tuntia? Ei varmaan ole koskaan aiemmin moottoria avattu?
|
|
|||
Joku 15000 siinä on. On siitä avattu moottori jossain 5000h paikkeilla hieman ennen ku tuli meille 1996. Edellinen omistaja oli käyttäny silloin myynnissä ollutta tiettyä Universal öljyä sit just universaalisti jokapaikkaan ja sitte sillä kyseisellä öljymerkillä oli kai tapana pikevyä pahasti moottoriöljynä niin yks öljykanava oli sit menny pikkuhiljaa kunnolla tukkoon ja oli sit leipassu. Muistaakseni paikallinen Valmet huoltaja oli tilannu siihen sitte täydellisen moottorinkorjaussarjan putkia, mäntiä, tiivisteitä sekä tietysti laakereita myöten samalla kertaa ettei tarvi uusiksi ainakaan hetkenpäästä purkaa sylinteriputkien alapääntiivisteiden takia..
|
|
|||
Toistaiseksi ei oo tarvinu vielä kantta avatakkaan ku tuli alotettua kuiten polttoainepuolen läpikäynnillä alusta loppuun vaikka siirtopumppu saiki painettua polttoainetta syöttöpumpun paluuventtiilin läpi normaalisti. Tuli silti käytyä pikasesti siirtopumpulle tuleva ja lähtevä putkisto läpi painesuodattimelle ja sieltä syöttöpumpulle ja paluuseen. Tällä välillä polttoaine kulki normaalisti. No samalla tietty painesuodatinki vaihtui. Esisuodattimelle päin ei ollu tarvetta mennä vielä ja suunta käänty suutinkärkien vaihtamiseen ku helpompi irrottaa suuttimet kansi paikallaan kuin pyödällä olevasta irtokannesta..
|
|
|||
Sieltä sitte löyty hämminkiä yhen todella paikalleen ruostuneen suutinrungon sisältä joka lähti kannestakin irti vain ympäröivän suutinholkkinsa kera pitkäaikaisesta liotuksesta ja muista käytännön suuttimen irrottelukikoista huolimatta.. Suutinta ympäröivä kanteen tuleva kupariholkki irtos suutinrungosta ainoastaan tekemällä rälläkällä holkkiin halkeaman koska suutinrunko oli koko matkalta tiukassa umpiruosteessa ympäröivään holkkiinsa..
|
|
|||
Rupikonnaksi muuttuneen suutinrungon sisältä löyty viel samantapainen sisäinen yllätys.. Suutinkärki oli selkeesti takerrellu rankasti ja kärkielementin yläpuoliset oleelliset irto-osat oli myös jonninverta nyrväänty niin sama tilata kokonaan uus täydellinen suutinrunko kuin että rupee jo ulkoisesti täysin romuun suutinrunkoon tilaamaan sisuskaluja.. Muihin kolmeen suuttimeen riitti perus suutinkärjenvaihto.. Testaahan pääsee varmaan ensviikon puolivälissä about.. Tekee ensinnä työkalun että saa kanteen tulevan uuden suutinholkin asiallisesti paikalleen ja niin että se tulee pitämään kans ettei kannen jäähdytysnestekanava rupee tulviin sisään ja ulos..
|
|
|||
Suuttimen irroituksessa jäähdytysnestetulva oli tietysti väistämätön kerran suutin irtosi ainoastaan ympäröivän holkkinsa kera joka muodostaa suuttimelle suutinpesän ympäröivän nestekanavan läpi.. Onneksi kuiva / märkä teollisuuspölynimurit on keksitty..
|
|
|||
Alkuperäisen käyntihäiriön aiheutti siis viallinen takerrellut yks suutinkärki. Kaikki traktorin suutinkärjet tuli tietysti vaihdettua 5-reikäisiin kärkiin kun oli jo aiemmin selvää että vanhat suutinkärjet vuotaa ja ne olisi tullut vaihdettua jokatapauksessa tämän talven aikana. Samalla tuli vaihettua uuteen myös vähä jo väsähtäny pientä sivuääntä jo jonninaikaa pitäny alkuperänen siirtopumppu.
|
Kommentti 1 - 10 10:n joukosta Sivu: 1 |