Galleria > Yleinen > Traktorit ja koneet |
TIEDOSTO 9468/34022 |
Äänestä tätä kuvaa (äänet: 3.8/5 5 äänellä) | |||||
Tiedoston tiedot | |
Tiedostonimi: | MF399_Foresteri4430.jpg |
Albumin nimi: | Kemopetrol / Traktorit ja koneet |
Arvo (5 ääntä): | |
Avainsanat: | Mf / 399 / Foresteri / 4430 |
Kuvaajan nimi: | Kemopetrol |
Kuva otettu pvm: | 2/2015 |
Tiedostokoko: | 770 kt |
Lisätty galleriaan: | %19.%02.%2015 |
Tarkkuus: | 1779 x 1000 pikseliä |
Katseltu: | 3431 kertaa |
URL: | https://www.pottupellossa.fi/gallery/displayimage.php?pid=55701 |
Suosikit: | Lisää suosikkeihin |
Kommentti 1 - 14 14:n joukosta Sivu: 1 |
|
|||
Ketterä ja sopusuhtainen metsäyhdistelmä. Jokin hakkuupää nosturista roikkumassa?
|
|
|||
On tuo 399 kyllä mukavan ketterä kuutonen mettään. Kuormaajassa on kuvassa paikallaan kotipajan giljotiinikatkaisulla oleva energiapuukoura, koska se on kivisille alueille parempi ku saa huoletta ottaa matalaan kantoon ilman pelkoa terän ja laipan rikkoontumisesta. Toki tuota giljotiinikouraakin on koneenomistajalla tarkotus muuttaa viel sen verran että tulee lisäksi syöttörullat niin ei tarvi tehä nosturilla sitte enään pystykarsintaa tuolla giljotiinikourallakaan. On tietysti nopeempi hakata sitte.
|
|
|||
hieno yhdistelmä
|
|
|||
Onko tuohon masiikkaan tehty jotenkin metsäohjaamo?
|
|
|||
Lapi: Kyllä siihen on ohjaamoon tehty joitaki muutoksia, muistas nyt vaan mitä.. No ainaki ohjaamon takaosan lattiaan / takaseinään on tehty lisätilaa jalkaterälle takapäin istumista varten. Sitte etukuormaajan joustikki on siirretty ylemmäs oikeelle penkin kääntymisen eestä pois ja käsijarrun toimintasuunta muutettu hakkuuta varten taaksepäin. Etukuormaajan kauha tosin toimii käsijarruna nykyään pääosin ku se on nopeempi käyttää eikä tarvi jatkuvasti nykiä sitte mekaanista käsijarruvipua. Sitte tavallisen kattoluukun tilalle tulee vahva pleksilasi josta näkee sitte puiden latvoja ja nosturin liikkeitä oikeen ylhäällä ettei tarvii kuikuilla takalasin yläkarmin a
|
|
|||
Koneenomistaja hakkaa tällä niin että penkki on käännetty 90 astetta oikealle eli poikittain ohjaamoon ja aina kun tarvii siirtää niin kuljettaja pyörähtää penkillä eteenpäin kytkimelle ja ratille. Homma näyttää kyll toimivan aivan sutjakasti hymyssäsuin
|
|
|||
Eikö 399:iin ole saanut alunperin metsämallin ohjaamoa kuten esim 375 mallin sai?
|
|
|||
Ehkä, ehkä ei. Tosin uutena ostettu traktori on tullu nosturin eteen vasta 12 vuotta valmistumisensa jälkeen jolloin olemassa olevan hyvin pidetyn ja hyvässä työkunnossa olevan traktorin käyttöaluetta on vain hieman laajennettu jälestäpäin omilla pikkumuutoksilla. Kuvan traktorihan on Hiline ohjaamollinen viimeisiä 399 Ferguja jotka on ollu maahantuojan varastossa ja toimitettu asiakkaille vuoden 96 lopussa / 97 alkupuolella. Kuvan traktori on rekisteröity ja toimitettu 97 tammikuussa muistaakseni, kaupat on tehty edellisen vuoden loppuun maahantuojan varastotilanteen pohjalta eli metsäohjaamoa ei välttämättä ois saanu enään ees tilaamallakaan, jos valmistus oli lopetet
|
|
|||
Meillä on tuollaisia 300 sarjan massikoita ollut kolme. Nyt kaksi ajossa. 390 ja 399 turbo. Metsäojaamoa ei ole missään mutta muistan esitteessä joskus sellaisen nähneeni. Muistelen että sen maahantuoja teki ja ne tilat oli aika pienet. Sellainen lokero vain jalkoille penkin taakse. Edelleen 390 tulee eniten tunteja traktoreista.
|
|
|||
Meillä oli vm.90 metsämallin 375. Hiline, jalkalokero+kaasu, rättirenkaat ja alemman takalasin tilalle sellanen muovinen venttiilin läpivienti systeemi.
|
|
|||
eikö tuo etukuormaaja haittaa metsässä?
|
|
|||
Ei ja se toimii kätevänä käsijarruna hakatessa ja kuormatessa kun traktori tietysti haluaa lähtä isompien puiden perään ku isolla nosturilla kauempaa nykii/ painattaa puuta nurin. Toki mekaaninen käsijarruki löytyy ja pystyy käyttään tuonne taaksepäin mutta tuo etukuormaajan kauha on jatkuvassa käytössä nopeempi ja mukavempi käyttää. Sitte maantie siirtoajossa tuo etukuormaajan kauha toimii kätevänä kouratelineenä eikä tarvi tehä erillistä puomitukee traktorin keulan puolelle
|
|
|||
Varmasti vaikka pitkänokkainen kone onkin, niin ei ole lisäpainosta nokalla ainakaan haittaa, mutkat ja risteämät vaan sen verta loivasti tekee että mahtuu kääntymään.
|
|
|||
Joo toki ja aina joskus voi vähä vekslatakki. Ei se oo energiapuuhakkuusa niin justiinsa. Kuormaajanhan vois pudottaa kauhan kera vaik heti mehtäpalstan alkuun vartissa, jos siltä alkaa tuntuun kunhan on kuormaaja aisaston tukijalatki messissä.. Ottais sit keulaan ku lähtis siirtoajoon takas maantielle. Mut kerran nuin on käytännössä hyvä niin kuormaaja saa olla tietenki keulassa.
|
Kommentti 1 - 14 14:n joukosta Sivu: 1 |